ZRÓB TO SAM ! REHABILITACJA STAWÓW SKRONIOWO-ŻUCHWOWYCH

Umieszczamy kilka podstawowych ćwiczeń instruktażowych pomagających rozluźnić mięśnie żucia. Przede wszystkim z myślą o pacjentach z problemami w stawach skroniowo-żuchwowych, ale autoterapia przyda się również wszystkim innym zestresowanym osobom. Czynniki stresogenne wpływają na wzrost napięcia mięśni żucia i zaciskanie zębów, co może spowodować ból twarzy, głowy, ból zębów, ucha oraz napięcia szyi czy karku . Mamy nadzieję, że pomożemy Wam zniwelować te przykre dolegliwości 🙂

Dwoma największymi mięśniami żucia są mięsień skroniowy i mięsień żwacz i tymi właśnie obszarami zajmiemy się podczas naszej terapii. Zanim przejdziemy do ćwiczeń – krótka lekcja anatomii „na obrazku”, abyś wiedział /a z jakim obszarem masz pracować 🙂

Rolowanie skóry
Zacznij od powierzchownej warstwy – skóry. Chwyć skórę w okolicy mięśni żucia miedzy palce i utwórz z niej wałeczek. Przesuwaj od dołu (żuchwa) do góry, granicą niech będzie szczyt płatka ucha. Powtórz kilka razy rolując skórę zaraz obok pasma z którym pracowałeś wcześniej.
Zwróć szczególną uwagę na regiony bolesne oraz takie w których ciężej jest utrzymać „wałeczek”, a także miejsca w których uchwycona tkanka staje się grubsza. Jeżeli znajdujesz takie regiony – przytrzymaj skórę w tamtym miejscu około minuty.

Masaż kciukami mięśni żwaczy
Kciuki ułóż pod łukiem jarzmowym (potocznie zwanym kością policzkową) i lekko dociśnij tkanki miękkie (tym razem masz masować mięsień, a nie głaskać skórę). Wykonaj masaż wzdłuż przebiegu mięśnia (od łuku jarzmowego do brzegu żuchwy). Ruchy wykonuj powoli w kilku pasmach obok siebie.

Masaż mięśni skroniowych
Ułóż opuszki palców w dole skroniowym i lekko dociśnij w stronę kości czaszki. Wykonaj kilka ruchów okrężnych. Zmień miejsce i powtórz tą samą czynność na całym przebiegu mięśnia skroniowego, możesz wykonać również na m. żwaczu.

Masaż piąstkami
Rozluźnianie możesz również wykonać piąstkami (wersja mocniejsza niż opuszkami palców).

Rozluźnianie punktów spustowych
Na przebiegu mięśni żucia znajdź szczególnie bolesne miejsca. Dociśnij lekko taki punkt i utrzymaj docisk do momentu, aż ból się całkowicie wyciszy.

Nie ma konkretnego czasu w jakim powinieneś wykonać taki masaż (na rehabilitacji wszystko dobieramy indywidualnie ), niemniej jednak dobrze by było, aby takie rozluźnianie potrwało około 10 min. Dla osiągnięcia optymalnego efektu powtórz (tu znowu: w zależności od potrzeb) 3 – 4 razy w tygodniu. Warto wykonać taki masaż np. przed planowaną wizytą u stomatologa / ortodonty .

Jeżeli wskazane techniki nie pomagają – warto rozważyć wizytę u specjalisty, ponieważ zaburzenia w stawie skroniowo-żuchwowym mogą być spowodowane wieloma czynnikami. Wtedy terapia będzie mogła być skoncentrowana na pierwotnej przyczynie problemu.

POWODZENIA ! 🙂